Vedtekter

Dagstur til Hamar den 3. mai 2018

Teamtours buss var fylt til randen med 54 passasjerer fra Det Norske Veritas' Pensjonistforening på vei til Hamar.

Første stopp var i Vestre Kirkeby på Mammuthuset bygget av Ole Nashoug. Huset har en spesiell arkitektur med vidt utsyn over Mjøsa. Ved ankomst ble vi servert kaffe og fersk kringle mens Ole tok oss med på en geologisk reise gjennom jordens historie. Vi fulgte Norden og Baltikums reise over jordkloden til vår nåværende plassering på den nordlige halvkule.

Vi fikk et spennende innblikk i geologi og hvordan jordskorpen hadde utviklet seg. Vi endte opp inne hos mammuten og kunne nesten klappe kopien av dyret som var funnet i en isbre i Sibir.

Neste stopp var Kirsten Flagstad Museet i Hamars bykjerne. Vi ble delt i to grupper. Den ene gruppen ble orientert om Kirstens Flagstads musikalske arv, oppvekst og utvikling som kunstner. Vi fikk lytte til Kirsten Flagstads stemme fra et opptak gjort av Bob Hope. Den andre gruppen vandret rundt i museet og så på en flott samling av kostymer og operaplakater fra utallige forestillinger. Kirsten Flagstads kostyme som Valkyrien i Wagners opera var et flott skue. "Hall of fame" var vi også innom der vi fikk innblikk i andre kjente norske operakunstnere, men hvor var Solveig Kringleboten? Så byttet vi om.

Turen gikk videre til Staur gård i Stange med historie tilbake til Olav den Helliges dager. Nå drevet som en forsøksgård av statens kornforretning. Her ble vi servert en 2-retters god varm lunsj. Regnet trommet på taket utenfor, men vi satt trygt inne. Vi ble heller ikke utsatt for beskytning fra Raufoss ammunisjonsfabrikk!

Tilbake i bussen og inn mot Hamar by og Domkirkeodden. Byens gater var under "oppgradering" og vår høye buss måtte lete byen rundt før vi fant en jernbaneundergang som ikke kuttet taket av bussen.

Domkirkeodden var blitt utviklet til et fantastisk museum. Våre to guider gav oss et godt innblikk i domkirken og Hamar bys historie. Omvisningen ble avsluttet inne i domkirkeruinene der vi lyttet til en historisk vandring gjennom gregorianske sanger og andre "suller" fremført av fjerne slektninger (?) av Kirsten Flagstad.

Grunnet et meget interessert publikum og mye omkjøringer i Hamar kom vi noe senere en planlagt tilbake til Høvik, men hva gjorde vel det når vi satt i en behagelig buss med god sjåfør.