Tur til Bayern og Salzburg

Vårens tur 2018 til Bayern og Salzburg

Dag 1 – Slott Herrenchiemesee - Bad Reichenhall

Flyturen fra Gardermoen til München gikk unna på to timer. En behagelig 2-etasjes buss to oss videre til Prien ved Chimsjøen.

Her bordet vi Berta som tok oss til Herreninsel hvor vi spaserte til slottet. Noen utvalgte fikk hestetransport. Slottet var en vakker "kopi" av Versailles og blr bygget av kong Ludwig 2 (1845 - 1886). Slottet ble aldri fullført av mangel på penger, men det vi så glitret i bladgull. Vi trodde at det var gått med mer en 5kg gull til dette arbeidet. Ludwig 2s skjebne var en historie for seg. Han ble umyndiggjort, og funnet død ved bredden av Starnberger See - selvmord?

Retur til land med Berta - klasset av (DNV GL?) før bussen tok oss til Bad Reichenhall og Gasthaus Bürgerbräu. Her ble det inntatt et godt måltid akompagnert av Bayersk trekkbasun og trekkspill (tur 2). Vi vandret gjennom gågaten til hotellet mette av inntrykk

Dag 2 – Utflukt med gondolbanen/Hellbrunn guiding

Vi vandret gjennom byen og sugde inn den helsebingende saltluften. Beså byens nydelig park mm. Noen fortsatte til Gondolbanen som tok oss til Predigtstuhl. Her ble vi stuet inn i en gondol og svevet høyt over byen.

Dagen fortsatte til Salzburg. Vi krysset grensen til Østerrike, men så ingen grense. I Salzburg ble de omvisning i gamlebyen der Mozart huset stod sentralt. Men hvem viste at også Doppler var født i denne byen?
I samlet flokk tok vi taubanen opp til byfestningen der vi fikk middag før vi klatret opp 122 trinn til borgens konsertsal. Vi opplevde en flott konsert med variert program med Strauss og Mozart. En flott avslutning på dagen.

Dag 3 - Köningsee og Ørneredet

Dagen tok oss til Köningsee en fredet innsjø. Båtene var elektrisifisert alt i 1909. All motortrafikk var forbudt. Sjøen kunne minne om en vestlandsfjord.

Turen brakte oss videre til Obersalzburg for lunsj. Så ble vi fraktet med de små bussene til Kehlsteinhauseller eller Hitlers ørnerede bygget på 18 måneder under ledelse av Martin Bormann. Vi fikk bese gildesalen med peisen som var en gave fra Mussulini, Eva Brauns rom og selvsagt terrassen der så mange av Hitlers medarbeidere var blitt filmet av Eva.

Noen dro direkte tilbake til Bad Reichental, mens en liten gruppe fikk omvisning i Brechtesgaden. Den lille landsbyen ved kanten av Königsee. Byen hadde en sjarmerende bebyggelse, flotte kirker og torg.

Turens festmåltid fikk vi på restaurant Salin. Et virkelig gourmet måltid. Tur 2 feiret Olav Torgets fødselsdag med sprutende iskake og bursdagssang.

Dag 4 – München

Gruppene forlot Bad Reichenhall i vår 2 etasjes buss som tok oss til München. Hele veien snakket Reidun om Bayern og Tyskland, lønns og prisnivå sosiale goder ispedd med hva vi så utenfor bussvinduet.
Vi fikk en rundtur i München og ble kjent med en spennende kulturby. Vi ruslet til slutt inn i Ratskeller og fikk vår "nøkkelhullstynne" Nürenberger Würste med surkål. En gruppe ble med Reidun på gåtur i München før de fikk fritid i byen.
En annen gruppe ble guidet opp til NS dokumentasjonssenteret for en introduksjon til hvordan Hitler kom til makten. En spennende og nesten utrolig historie. Senteret prøver å opplyse de besøkende om at de må være på vakt for tilsvarende fremstøt i våre dager.

Avslutningsmiddagen var i Augustinerrestauranten. En typisk "brun" restaurant med masse folk og folkeliv. Vi vandret tilbake til hotellet i spredt orden. Vi inntok våre rom mot og fra gaten. De som var med på tur 2 fikk tilbud om ørepropper hvis de hadde rom mot gaten. Lukket en vinduet var det greit, men hvem ville vel det i den varmen?

Dag 5 - Hjemreise

Etter en god frokost på hotellet ble vi kjørt til flyplassen og kom oss trygt på flyet til Gardermoen. Der tok de fleste seg godt tilrette i taxfree før en på egenhånd kom seg hjem etter en flott tur.
All takk til Fram og Claudia som gjorde at vi nok en gang fikk en stor opplevelse sammen med gamle gode kolleger!