Dagstur til Fredrikstad og Hvaler

Dagstur — Fredrikstad og Hvaler,
tirsdag 4. juni 2019

Du og din eventuelle ledsager inviteres herved tirsdag 4. juni til en rundtur til Fredrikstad og Hvaler. Legg merke til at første stopp på denne turen er buffet-frokost og siste stopp tre-retters middag. Her sparer man altså tid hjemme om morgenen, og man slipper å tenke på middag når man kommer hjem - ja, ja, noen må vel ha en kopp kaffe før de går ut om morgenen, og kanskje kan det være lurt med en frukt også. Lunsjen blir til gjengjeld ganske enkel med en baguett på bussen.

Programmet byr på en rekke høydepunkter:

• Ytre Hvaler Nasjonalparksenter og omvisning i Skjærhalden
  • Hvaler middelalderkirke
  • Spennende vandring i Gamlebyen i Fredrikstad
  • Middag på Majorens Kro & Stue i Gamlebyen

Prisen vil være:
kr. 1 390,- egenandel for medlemmer, og
kr. 1 490,- egenandel for ledsager.

Beløpet innbetales sammen med påmeldingen til konto nr. 7133.63.00716
Påmeldingsfrist: 30. april 2019.

Ved overbooking (maks 78 deltagere) gjelder betalingstidspunkt som fortrinnsrekkefølge.

Ved eventuell avbestilling gis delvis eller full refusjon for avbestillinger som gjøres senest 27. mai 2019. For seinere avbestilling gis det ingen refusjon.

Det gjøres dog oppmerksom på at ved avbestillinger grunnet sykdom, vil egne forsikringer kunne refundere alle kostnader uansett avbestillingstidspunkt.

Direkte link til påmeldingen >>

Om turen

Roald Amundsens fødested «Tomta» ligger ved utløpet av Glomma. Amundsen var Norges største polfarer, og er kjent for å ha ledet den første ekspedisjonen til Nordvestpassasjen.

Hvalerøyene er et fantastisk øyrike bestående av øyer, holmer og skjær. Fastlandsveien til Hvaler er en opplevelse der den slynger seg utover øyene bundet sammen med broer og med flott utsikt over skjærgården.

Fredrikstad er Nord Europas best bevarte festningsby, grunnlagt i 1567 av Kong Fredrik II. Gamlebyen i Fredrikstad er en av Norges mest populære attraksjoner og er godt bevart.

Hendelse

08:45

Avreise fra Sandvika stasjon kl. 08:45 og kl. 09:00 avreise fra Veritas på Høvik

10:30

Vi forsyner oss av frokostbuffeten inkl. drikke på Roald Amundsens fødested «Tomta» på Torp

12:00

Vi møter lokalguiden vår ved Fredrikstad Domkirke og reiser sammen med henne til Hvaler. Turen går utover «Fastlandsveien» som snor seg utover øyriket og knytter øyene sammen. På turen stopper vi og det blir anledning til å fotografere.

12:40

Ankomst Skjærhalden på Kirkøy

12:50

Vi besøker Ytre Hvaler Nasjonalpark senter hvor vi bl.a. får se film om livet i Ytre Hvaler Nasjonalpark

13:15-13:45

Omvisning i Skjærhalden

13:50-14:00

Avreise til Hvaler middelalderkirke som er en av landets eldste kirker

14:15-14:40

Besøker vi Hvaler kirke og får en omvisning

14:50

Avreise til Gamlebyen Fredrikstad og på bussen får vi en baguett med ost og skinke og en flaske vann

15:30-16:30

Vi møter Tjenestejenta Marta ved Glasshytta og blir med på en times spennende vandring i gamlebyen. Her får vi servert levende historier om kommandanter, slaver, dagligliv og bybranner

17:00

3-retters middag inkl. drikke og kaffe på Majorens Kro & Stue i gamlebyen i Fredrikstad.

18:30

Avreise Fredikstad

20:00

Beregnet ankomst Høvik

Turen inkluderer:

• Busstransport i moderne turistbuss fra Team Tour.
  • Bompenger og veiavgift.
  • Frokostbuffet inkl. drikke på Roald Amundsens fødested «Tomta».
  • Sightseeing med lokalguide på Hvalerøyene inkl. Ytre Hvaler Nasjonal Parksenter og Hvaler kirke.
  • Byvandring i Gamlebyen med tjenestejenta Marta. (skuespiller)
  • 3-retters middag inkl. drikke (1 glass husets vin, 1/2 l pils eller alkoholfri drikke) og kaffe på Majorens Kro & Stue i Fredrikstad.
  • En baguett med ost og skinke og 1 flaske vann på bussen.

Trenger du ytterligere informasjon, kontakt Håkon Helge, tlf.: 996 92 518,
e-post: hakon.j.helge@gmail.com