Dagstur til Hadeland

Dagstur — Hadeland

En reise tilbake til Middelalderen - Kistefos Museet, Steinhuset og Søsterkirkene

Programmet byr på en rekke høydepunkter:

• Kaffepause på Klækken hotell
  • Kistefos museet med skulpturparken
  • Steinhuset på Gran prestegård
  • Glasslåven – en vernet låve fra 1880 tallet
  • Søsterkirkene på Gran
  • Middag på Oldemors Karjol med 2-retters middag og kaffe

Om turen

Kistefos er en av Nord Europas største skulpturparker for samtidskunst. Kistefos er bygd rundt fabrikkområdet for det historiske tresliperiet, og består i dag av et industrimuseum, to kunstgallerier, samt en imponerende skulpturpark i vakre omgivelser. Skulpturparken inneholder 46 verker av ledende norske og internasjonale artister som Yayoi Kusama, Fernando Botero, Marc Quinn og Anish Kapoor, og parken utvides årlig med flere nye skulpturer. Den arkitektoniske perlen The Twist vil by på skiftende kunstutstillinger av internasjonalt kaliber. "Blant 52 steder i verden du bør besøke i år er museumsbygget "The Twist" på Kistefos i Jevnaker", skriver The New York Times. Bygget og skulpturparken, som ble åpnet av Dronning Sonja i fjor, er på 21. plass av steder avisa mener du bør oppleve.

Kl. 09:00 Avreise fra Veritassenteret på Høvik.

Kl. 09:10 Hentestopp på Sandvika bussterminal.

Kl. 10:00 Vi stopper først ved Klækken hotel for kaffepause.

Ca Kl. 10:45 Vi ønskes velkommen til Kistefos-Museet som ligger idyllisk til nede ved Randselva. Deretter blir det guidet omvisning i Skulpturparken (45 min).

I årene etter 2005 har parken årlig blitt utvidet med 1 - 2 store og spektakulære stedsspesifikke skulpturer. Kistefos planlegger å avduke minst èn skulptur hver sesong i årene fremover. Utviklingen av skulpturparken er gjort mulig gjennom velvillige gaver fra Christen Sveaas, som gjennom årene har gitt skulpturene i gave til museet.

Tid på egen hånd for å utforske parken etter guidet omvisning.

Kl. 12:30 Turen fortsetter videre mot Gran som har flere severdigheter fra middelalderen. Her starter vi med besøk i Steinhuset.

Kl. 13:00 Orientering med guide i Steinhuset.

Steinhuset på Gran prestegård er enestående i sitt slag på bygdene i Norge. Selv om det er mindre, har huset meget til felles med tilsvarende bygninger fra middelalderen som bisper og konger har etterlatt seg i de gamle byene. Steinhuset er fra ca 1200 tallet, en urolig tid da Inge Bårdsson var konge i Norge.

Kl. 13:30 Vi fortsetter videre til Glasslåven og Søsterkirkene.

Kl. 13:45 Omvisning på Glasslåven, en vernet låve fra 1880-tallet ombygget etter økologiske prinsipper.

Kl. 14:15 Vi besøker Søsterkirkene.

To kirker bygd tett ved siden av hverandre. I vår tid virker dette spesielt, men tidligere var ikke dette et helt uvanlig syn. Begge kirkene ble bygd på 1100-tallet i romansk stil og senere utvidet i gotisk stil.

Opp gjennom tidene har det oppstått et sagn, som sier at det var to søstre som bygde disse kirkene. Sagnet sier at det var den Søndre kirken, Mariakirken som ble bygd av den eldste søsteren, og deretter ble den Nordre kirken, Nikolaikirken, bygd av den yngste søsteren.

Ca. kl. 15:30 Etter omvisningen her kjører vi til Oldemors Karjol hvor vi avslutter med 2-retters middag og kaffe. til får vi ett glass vin/øl/mineralvann

Ca. kl. 18:00 Avreise hjem.

Kl. 19:00 Ankomst Høvik/Sandvika bussterminal.

Turen inkluderer:

• Busstransport i moderne turistbuss fra Peer Gynt Tours.
  • Inngang og omvisning på Kistefos
  • Kaffe og rundstykker ved Klækken hotell