Kistefos og Hadeland 2021

Kistefos og Hadeland
9.september 2021

Så ble det vår tur til å delta på Det norske Veritas' Pensjonistforenings første arrangement på lenge. Fullvaksinerte stilte vi forventningsfulle opp for en dagstur til Kistefoss og Hadeland. Vår sjåfør bragte oss raskt til Kistefos der vi ble godt mottatt.

I to grupper à 20 personer så "the best of Kistefoss". Det ble stedets historie og utvikling som industrisamfunn og kunstgalleri. Spennende blanding av gammel tresliperindustri og ny kunst.

God og rikholdig lunsj ble inntatt i festteltet. Alle fikk nok å spise. Ny tur ut i lendet der vi gikk igjennom skulpturparken og "the Twist". Kistefos er et spennende og innholdsrikt anlegg med noe for enhver smak. Vi kunne gjerne ha tilbragt litt mere tid der.

En av deltagerne hadde et kjedelig uhell, men ble godt og raskt ivaretatt av kyndig personell. Det ble dessverre transport for vedkommende i sykebil til Ringerike sykehus og derifra til Bærum sykehus for operasjon av et brudd i skulderen.

Litt tilbakesatt kom vi oss videre til Steinhuset, et spennende bygg som oste av historie. Men ingen visste hvorfor huset opprinnelig var blitt reist. I dag fremstår det som vel ivaretatt og et spennende sted å besøke.

Mange av deltagerne trengte litt mosjon etter en time i bussen og gikk fra steinhuset til søsterkirkene. De litt mer sedate koste seg i bussen.

Søsterkirkene, Maria og Noklai kirkene, var godt bevarte steinkirker med spennende historier. Det var ingen opplagte forklaringer på hvorfor to kirker sto så tett på hverandre. Bare et lite steinkast mellom dem. Kirkegården rommer en godt bevart runestein og et eget klokketårn. Kirkeklokkene var flyttet etter at de hadde falt ned fra kirketårnet etter brann for noen hundre år siden.

Middag på Granvolden gamle gjesteriveri smakte godt etter en flott "høstdag" i varmt solskinn.

Etter forslag fra engasjerte deltagere gikk returen over Roa og Nittedal. Flott med en rundtur rundt Oslos Nordmarka.

Fantastisk hyggelig igjen å treffe gode kolleger etter ett års tid i karantene.