Maggioresjøen / Baveno - Italia

Vårturen 2022 til Maggioresjøen - Italia

Mandag 13. – fredag 17. juni 2022

Maggioresjøen

En helt spesiell atmosfære finnes her ved Maggioresjøen. Her har naturen vært sjenerøs, de grønne engene og parkene speiler seg i sjøens krystallklare vann, og i bakgrunnen danner de snøkledte alpene en perfekt bakgrunn. Det er ikke tilfeldig at Europas adel alltid har trivdes her. Store slott og imponerende villaer ligger rundt sjøens bredder. De store antikke hotellene minner om elegante slottsvillaer ved sjøens bredde i kontrast til de små hyggelige middelalderbyer og unike fiskermiljøer. Borromeo-familiens raffinerte livsstil bevitnes av deres imponerende palass på øyene og de elegante haver samt det storslåtte slottet Rocca di Angera. Sjøen oppleves best nede på vannet, en kort båttur tar deg ut til de berømte Borromeo øyene på nært hold, samt et besøk på den idylliske lille øya Isola dei Pescatori.

Verden er full av idyller. Flere av dem finner du i Italia. Og en av de aller vakreste ligger rundt Maggiore-sjøen en times kjøretur nord for Milano.

Baveno er en liten, men koselig by. Helt siden slutten av 1700-tallet, da Napoleon var innom og befalte at det ble bygget vei langs Lago Maggiore - slik at han enkelt kunne få fraktet tropper og kanoner sørover - har byene Baveno og det litt større Stresa vært et sted for turister som søkte vakker natur, godt klima - og fred og ro. Slik er det fortsatt.

Målgruppen er gjerne godt voksne mennesker som vil slappe av litt, rusle i fjellet eller åsene rundt byen eller langs strandpromenaden.

Klikk her for informasjon om priser og påmelding>>

DAG 1 – Ankomstdagen

Guiden møter gruppen på flyplassen.

Vi går ut ifra at gjestene har spist en liten lunsj på flyet. Vi kjører med privat buss direkte til Baveno ved Maggioresjøen (ca. 1 times kjøretur) og sjekker inn på vårt hotell.

Vi har ca. en time for å slappe av før vi starter kveldsprogrammet:

Isola Bella med middag

Overfart med båter til Isola Bella.

Vi besøker den vakre villaen på Isola Bella med den imponerende hagen i flere etasjer.

https://tv.nrk.no/serie/monty-dons-italienske-hager/2019/KOID26007418/avspiller (se på 46:12)

Felles middag på elegant restaurant Elvetia på Isola Bella.

Aperitiff med prosecco og alkoholfritt med fingerfood på plassen foran restauranten. Deretter serveres 2-retters middag inne eller på terrassen.

Kveldene på Isola Bella er noe helt enestående. Veldig få turister og absolutt stille og fredelig, da det selvfølgelig er bilfritt. Etter middagen kjører båtene tilbake til Baveno.

DAG 2 – Båttur på Maggioresjøen & utflukt til Locarno i Sveits

På formiddagen har vi tid til en guidet spasertur i Baveno for dem som ønsker det.

Vi kjører med båt på Maggioresjøen til Ascona-Locarno. Båten går ca. 11:30.

Vi nyter en rolig båttur og får servert lunsj på båten før vi ankommer Locarno i 14:30 tiden.

Etter ilandstigning får vi en guidet omvisning i denne perlen i den italiensktalende delen av Sveits. Ut på ettermiddagen tar vi det berømte toget “Centovalli Express” til Domodossola i Italia. Der venter bussen på oss og kjører oss tilbake til Baveno. Retur til hotellet ca. 19:30.

Locarno

Med 2 300 soltimer i året og en subtropisk vegetasjon er Locarno kjent som den sveitsiske byen med det mildeste klima. Det er ikke vanskelig å miste hjertet sitt til denne lille pittoreske byen med ca 5 000 innbyggere. En av de mest attraktive severdighetene er Piazza Grande. Og like bak denne plassen ligger ”La Citta Vecchia”, gamlebyen. Denne delen av Locarno er fra middelalderen og skjuler en rekke arkitektoniske og kulturelle skatter. Mest kjent er nok den internasjonale filmfestivalen i begynnelsen av august hvert år.

Centovalli Express

Denne pittoreske togturen tar ca. to timer (52 km) og passerer dype juv og glitrende fosser, skog av kastanjetrær, vingårder og vakkert fjellandskap. Jernbanesporet slingrer seg over en rekke broer og inn i mange tunneler, og det er en reise med mye vakker natur og utsikt.

”En fantastisk opplevelse!” er i tankene når vi ankommer Domodossola. For dere som vil ha en liten forsmak:

Etter en utflukt som i dag passer det å ha fellesmiddagen på hotellets restaurant.

OBS: Grunnet Covid er reisens rekkefølge for denne dagen ikke definitivt avklart. Vi reiser enten som planlagt med båt til Sveits og tog tilbake til Centovalli, eller vi starter med Centovalli og avslutter med båt.

Dag 3 – Ortasjøen, San Giulio og besøk på vingård

Vi møter guiden vår i resepsjonen og skal i dag kjøre med buss på dagens utflukt som går til en av Italias mest romantiske landsbyer, Orta San Giulio, som ligger ved Ortasjøen, en idyllisk og romantisk liten innsjø beliggende mellom grønne åser og bratte fjell. En autentisk perle, ”lillebroren” til Maggioresjøen.

I Orta San Giulio får vi en omvisning før vi har litt fritid til å gå på egen hånd. Det finnes koselige butikker samt fristende kafeer og isbarer, og siden vi besøker Orta San Giulio på en onsdag, får vi også med oss det lokale markedet.

Etter besøket i Orta San Giulio kjører vi videre til en koselig vingård hvor vi skal ha vinsmaking og en lett lunch. Her blir det først en omvisning, hvor det blir fortalt om vingårdens historie, og vi får se litt av produksjonen. Deretter blir det en vinsmaking på 4 viner sammen med lokal spekemat og lokale oster.

Kveldens middag blir på en restaurant i Baveno.

Dag 4 – Botanisk hage / båttur og lunsj på Isola Pescatori

På formiddagen besøker vi Villa Taranto, skapt i perioden 1931-1940 av den skotske kapteinen Boyd McEcham, som var veldig fascinert av botanikk. Han samlet over 20.000 plantearter i form av frø og planter under sine reiser rundt om i verden. Mange av dem er sjeldne planter, hvorav noen er unike i Europa. I løpet av sesongen er tusenvis av tulipaner, asaleaer og kameliaer samlet her. Kapteinen ønsket å sørge for at hagen ble bevart selv etter hans tid, så han ga den i arv til den italienske staten. Her finner du små terrasser med fossefall, vannliljer og lotusbassenger, fontener, vinterhage og mye mer. Hagen kombinerer engelsk og italiensk hagekunst i harmoni.

Villa Taranto ligger ikke langt fra Verbania.

Etter hagebesøk kjører vi med båt forbi Isola Madre til Isola Pescatori. Den mest fargerike og hyggelige av øyene er Isola Pescatori. Dette lille fiskeværet byr på et herlig utvalg av restauranter, små caféer og lokale forretninger.
Vi spiser lunsj på Isola Pescatori.

Båten kjører på avtalt tidspunkt tilbake til Baveno for de som ønsker en fri ettermiddag. Dere kan slappe av ved bassenget eller gå en rusletur i Baveno.

Dere som ønsker mer program, kan bli med guiden på en ettermiddag i Stresa. Da går dere ikke i land i Baveno, men blir med båten videre til Stresa. Byen, som har ca. 5 000 innbyggere, er veldig idyllisk. Det bugner av velduftende blomster, og det er grønt og frodig. Byen har en vakker promenade langs innsjøen og noen severdigheter.

Retur fra Stresa til hotellet i Baveno med båt ut på ettermiddagen eller med drosje på egen hånd når dere måtte ønske det. Dere betaler ikke noe ekstra for båten til Stresa eller for guiding, men retur til hotellet må man dekke selv, enten det blir med båt eller drosje. Det anbefales ikke å spasere, da store deler av denne turen går langs en trafikkert vei uten fortau.

Felles avskjedsmiddag på kvelden på restaurant Vista som ligger litt opp i høyden med utsikt over Lago Maggiore.

DAG 5 – Hjemreise

Etter frokosten reiser vi fra hotellet. Vi kjører til flyplassen for sjekk inn i 9-tiden. Avreise med SAS 11:05. Ankomst Oslo 13:40.