Maggioresjøen 2022

Tur til vakre Lago Maggiore
mandag 13. - fredag 17. juni 2022

Så kunne Veritas-pensjonistene igjen reise på langtur. Den planlagte turen til Maggioresjøen, 190 m.o.h., i Nord-Italia måtte brått kanselleres pga. koronapandemien i mars 2020. Planene ble tatt fram igjen i 2021, men ble så droppet. Men endelig, i år ble de med noen justeringer realisert. Vi tar det dag for dag:

DAG 1, mandag 13. juni

49 reiselystne pensjonister sammen med Britt, reiseleder fra reisebyrået FRAM, møtte opp på Gardermoen, og reisen med SAS avgang kl. 11.15 gikk fint. I Milano ventet vår lokale guide, svenske Johanna, på oss. Den godt og vel timelange bussturen til vår destinasjon, den lille byen Baveno, føltes slett ikke så lang med Johannas underholdende informasjon. Etter ankomst Hotel Simplon, var det bare å gjøre seg klar til en liten spasertur ned til havna, og så om bord i to båter, som brakte oss ut til Isola Bella, Den Vakre Øya, med den fantastiske hagen og overdådig utsmykkete palass.

Fra Borromeopalasset
De albino påfuglene på Isola Bella veit
å posere for fotografene

Oppholdet på øya ble avsluttet med middag på terrassen til Ristorante (H)Elvetia. Der ble vi mottatt med aperitiff og velsmakende fingermat.

Båttur i solnedgangen med Isola Bella og fullmåne i bakgrunnen.

DAG 2, tirsdag 14. juni

Nordenden av Lago Maggiore ligger i Sveits, og denne dagen var avsatt til en "utenlandstur". Etter en busstur som jo lengre nord vi kom, minte mer og mer om veier på Vestlandet, ankom vi den lille byen Locarno. Etter en liten omvisning i byen tok vi først en "fløybane" et stykke oppover og så over på en gondolbane, som brakte oss til Cardada, 1340 moh. for inntagelse av lunsj med flott utsikt. Etter lunsj kunne de som ønsket det, ta en stolheis som førte oss opp til utsiktsplattformen Cimetta, 1670 m, med tilnærmet 360° utsikt.

Guidene våre, Johanna (t.v.) og Britt sammen med fam. Didriksen inntar lunsj på Cardena (bord uten utsikt) Noen fjell i nordvest ødela litt for 360° utsikten fra Cimetta
Nesten fritt svev i stolheisen ned fra Cimetta, ca. 1200 m ned til Lago Maggiore. Man legger merke til at stolene er parallellstilte Her er vi nesten alle samlet, klare til å ta gondolbanen ned igjen
Etter hjemkomst fra Sveits var det tid til å prøve hotellets basseng. Behagelig temperatur i vannet, men de som tok den lille turen ned til stranda, oppdaga at temperaturen i sjøen var enda behageligere

Kveldens middag ble inntatt i hotellets restaurant.

Dag 3, onsdag 15. juni

Dagens utflukt gikk til den romantiske landsbyen Orta San Giulio ved den idylliske lille innsjøen Lago d'Orta. Bussen kunne ikke kjøre helt ned til landsbyen, så vi måtte gå et kvarters tid. Man kunne også spandere på seg skyss med det lille toget på gummihjul. Tilbake til bussen igjen seinere på dagen var det bestilt tog for oss alle.

De som ønsket å spasere.... Landsbyens (tidligere?) rådhus lå i 2. etasje i dette huset. Den åpne plassen under ble brukt som rettslokale, kanskje også rettersted, i alle fall ble de som ble dømt for et eller annet, utstilt her.

På onsdager, som i dag, er det marked i Orta San Giulio, og torget bugnet av fristelser.

Et steinkast utafor landsbyen ligger denne lille øya, tett bebygd med kirke og kloster. Noen tok en båttur ut, noen gikk en tur i land, og noen drog tilbake med en gang.

Vi befinner oss i Piemonte, et kjent vindistrikt. Men selve vindistriktet ligger noe lengre sør og vest. Så da det nærmet seg tid for lunsj, kjørte bussen oss en halvtimes veg sørover og litt vestover, og der fant vi en liten vingård, Fontechiara. Det ble smaksprøver av 4 viner, og vi fikk ost, spekemat og brød til. Så ble det en velsmakende liten lunsj. En egenprodusert grappa fikk man også smake til kaffen.

Vin og litt å tygge på. Vin og litt å tygge på.

På vingården kunne man også handle vin.

Kveldens middag skulle være på en restaurant nede ved sjøen. Noe skeptiske ble vi, da bussen rygget inn på en campingplass, og vi ble geleidet inn på "kafeteriaen". Nå, det var ikke akkurat noen kafeteria, men plaststoler satt vi på på Ristorante Vecchio Canneto (on the beach). Før den treretters middagen var det Buffet di Antipasti - et velfylt bord med spekemat, oster, frukt skalldyr og …. ja, enda mere mat! Dette aleine kunne være nok middag i seg selv, kanskje med en liten dessert til. Men så kom hovedmåltidet: Lasagne, svineknoke, fruktsalat med hjemmelaget iskrem, puh! Da svineknokene kom på bordet, var de fleste mer enn mette (dessuten var de (knokene) litt lite stekte …).

Da svineknokene kom, var det stopp for de fleste.

Servitørene på Ristorante Vecchio Canneto gikk i T-skjorter med denne teksten på ryggen.

Dag 4, torsdag 16. juni

Dagen starter med besøk på nok en storslagen hage, Villa Taranto. Hagen ble anlagt på 1930-tallet av den skotske kapteinen Boyd McEcham, som seinere donerte hagen til den italienske staten.

Litt av det imponerende hageanlegget Flytene dansegulv?

Etter hagebesøket var det båttur til Isola Pescatori, Fiskernes Øy. Etter omvisning i den lille, trange bebyggelsen var det duket for fiskelunsj på Ristorante La Peschiera.

Trange gater på Isola Pescatori. Godt øya er bilfri. Her spiser vi ….. Ja, hva spiser vi egentlig? På menyen står det sea bass, altså havabbor. På den annen side reklamerer de med at all fisken de serverer er fisket i Lago Maggiore og levert på stranda om morgenen. Har de endret begrepet sea bass til innsjøabbor?

Gode og mette blir vi skysset tilbake til fastlandet. De som ville slappe av, tok båten til Baveno og hotellet, og de som ville se litt av den litt større nabobyen, Stresa, gikk i land der sammen med guiden Johanna. Etter en liten byvandring inkl. litt handling av grappa og lokale oster, var det opp i Skybaren for litt forfriskninger.

I Skybaren for litt forfriskninger
Her har Johanna klart å samle alle som ville til Stresa og Skybaren til en felles avfotografering. Som en vil se, har de fleste fulgt hennes anbefaling om å prøve en Spritz, med Campari, lyserød, eller Aparol, orange.
Ombordstigning til vår siste båttur

Så var tiden kommet til vår avslutningsmiddag. Den fant sted på Ristorante La Vista, Restaurant Utsikten. Den bærer navnet sitt med rette, der den ligger oppe i fjellsida over Stresa. En fin avslutning på ei fantastisk uke med dagtemperaturer på vel 30°.

La Vista bærer sitt navn med rette. Her sees Isola Madre, Moderøya, i bakgrunnen, Isola Pescatori i forgrunnen og Isola Bella ser vi litt av til høyre. Fjellene helt i bakgrunnen ligger i Sveits.
Avslutningsmiddagen. Her venter vi spent på hovedretten, tynt oppskåret oksekjøtt med raspadura (høvlet ost). Det smakte helt fortreffelig!

Dag 5, fredag 17. juni
hjemreise.

Kl. 00.55 De fleste blir vekket av et pling på mobiltelefonen. SMS fra SAS om at hjemreisa vår er kansellert.

Kl. 02.52 Ny pling fra SAS. Noen får beskjed om at de er ombooket via Warszawa, og noen via Zürich, de siste med ankomst Gardermoen kl. 23.15. Og slik ble det!

Det ble ei hektisk natt og morgen, spesielt for Britt fra FRAM. Bl. a. klarte hun fra bussen til flyplassen å ordne hotellovernatting på Gardermoen for en som skulle mye lenger enn til Oslo og Viken. På flyplassen klarte hun å ordne så et par som hadde blitt plassert på hvert sitt fly, fikk reise sammen (via Zürich) - den ene trengte følge. For øvrig var det flere par som ble splittet. Så vidt vites, ble alle forent igjen i løpet av påfølgende natt.

Ja, så vidt vites, kom alle deltagere seg vel hjem til slutt.

Vi takker alle deltagerne og guider for en vel gjennomført tur i trivelig selskap!

God sommer til alle!